vithea

Alla inlägg under mars 2010

Av Vithea - 31 mars 2010 11:10



Jag gick in på toa och känd epå magen, jaghar visserligen min mens, men jag har också en uppsvullen mage av andra anlendingar. Kaffe förbjudet är nu nästan helt åter på det gamla, fem-sex koppar kaffe i timmen och kissar konstant. Jag glömmer att dricka vatten så jag blir helt yr och konstig hela tiden. Jag har gått ner 5 kilo, men börjar jag såhär kommer dom kommatillbaka snabbt igen. Jag ska ner till mina 50 kilo så jag måste bruka allvar nu.


Jag ska komma igång igen, jag följer fortfarande "mackförbudet".. Jag äter mana grynsgrött eller musslie med yougurt istället. Det går bra, middagarna går bra och så. Men nu finns det några fler regler tänkte jag.


  • Sluta med kaffet [högst tre koppar om dagen som doktorn sa]
  • Låta bli att ”mellan äta” mackor [tre mackor om dagen högst]
  • Fem frukter om dagen som läkaren bestämt att jag ska ha, helst sju.
  • Små portioner, mer sallad än pasta/potatis eller ris.
  • Dricka mer vatten [1.5L om dagen]
  • Simma tre, två gånger i veckan. [Jogga en timme vid mensveckorna.]
  • Sköta skolan, så slipper jag stressa, och äta extra i stressen.
  • Bara äta godis på fredag och lördag.
  • Mäta cm inte Kilo.

Har ni något att lägga till,så gör det !

Puss

Av Vithea - 31 mars 2010 10:28



Gomorgon på er !


Jag vaknade vid halv sex i morse, kunde inte tänka ens, så jag gick bara upp kissade och gick och la mig  och somnade direkt igen. Loverns klocka ringde vid sex, och jag käne hur huvudet unka, jag orkade verkligen inte, så jag stängde mitt larm som skulle ringa vid åtta ochs omnade om. Vaknade vid nio och låg och gosa med lillen, sen gick vi ut och gick en lång runda.

Nu ska jag kolla på film, har precis ätit frukost. Det är inte irekt ett skönt väder, så jag ska ngo inte plantera mina frön som jag köpte igår.


Hur som helst så kollar jag på sex and the city, tänka. Att leva så som dom, det kan väl vara kul på ett vis, men jag hade nog inte velat leva så alltid. Fast oh andra sidan, vad vet jag om det, jag har inget att jämföra med. Dock kan det bli riktigt kul om min tös flyttar till mitt område, så jävla kul vi kan ha då =)



Idag ska jag iaf plugga lite till, tycker att det känns som att det är det enda jag gör nuförtiden, fast oh andra sidan så är ju det faktiskt mitt jobb för tillfället.


Jag ska kolla igenom lite av mina förslag som jag skrivit till min bok, jag ska fixa lit eme dmina smycken, en del ska ut på nätet ochs äljas, och en del skall packas ner och vänta på sin tur.

Jag får se hur det blir, som sagt jag är inte på humör, huvudvärk är inte något man arbetar bort direkt...Jag skulle på fika me den tjejkompis med idag, men jag ska fråga om vi kan ta det imorgon eller något i den stilen istället.


Men vi ses om en stund. Puss på er !

Av Vithea - 30 mars 2010 13:19



Hej på er !


Jag har precis slitit mig från sex and the city movie.

Jag älskar den och jag kan se den tusen gånger om, om jag hade kunnat. Jag vaknade vid sju först, satt på lite kaffe och kröp upp i soffan framför en film och frukost. Mana gryns gröt, så jäkla gott !

Sen drog jag in täcket och kudden och decka i soffan. Klockan var närmare tio när jag vaknade nästa gång. Tog lodde i kopplet och gicken runda, kom förbi svärmor ochs åg att hon satt och vifta i fönstret så jag gick in och tog en kopp kaffe. Sedan ringde jag och boka tid hos läkaren, för min allergi.

Nu har jag ätit lunch(för en timme sen ungefär), pluggat lite, ska hoppa in i duschen och sånt, sen går jag nog en runda ner till stan och möter upp lovern på city gross sen så ska vi stor handla. Så vi har mat hemma igen.

Kvällen skallväl bestå av plugg då lovern ska se på fotboll, visserligen inte från vid halv tio, men ändå.



Men men, nu blridet duschen och göra vid sig och gå ut i solen.  

puss på er !


Av Vithea - 29 mars 2010 23:29



Hejsan på er !


jag har börjat fåont i halsen, jag orkar verkligne inte det, men vem vill ha onti halsen !?


Jag ska snart gå och lägga mig,lovern sover sen länge. När det gäller mitt arbete, eller delar av det så fick jag en kommentar angående just "kulturkrockar". Som jag skrev innan så är det ju inte bara det som jag har skrivit, och det framgår en hel del många gånger i arbetet att det är min åsikt och uppdraget går ut på att skriva vad jag tycker,och inte i fakta syfte, om jag missa att skriva det. Men jag tackar för kommentaren och jag blir inte sur. Jag la ut de för att se om folk skrev, eller skrev något som jag kunde se över eller reflektera till.

För att förbättra arbetet helt enkelt, och jag har använt din kommentar, och tackar för hjälpen!


Nu ska jag nanna innan huvudvärken kommer, för det vill vi inte !

Natti Natti!

Kram






Av Vithea - 29 mars 2010 13:40



Jag tog lite nya bilder medan jag vänta på kaffet, jag måste sluta dricka kaffe, men om jag nu ska komma fatt i 11 uppgifter till på onsdag, MÅSTE jag ha kaffe. Det rä bara så, jag får dispans idag.


Jag vet int eom det syns i ansiktet, men jag har gått ner 4 kilo sen vi prata om min vikt sist. Dock är det bara jag som pratar om den, inte ni. Om er egen alltså .. Vi kom ju överens om att vi skulle göra detta tillsammans !?


hur som helst...


  


Nu blri det mellis, puss på er !

Av Vithea - 29 mars 2010 10:34

Detta är en del av det jag skrev i mitt arbete, och jag har mer kvar, och mer som är skrivit detta är det första A4:at. Hoppas att ni inte tar illa upp eller blir arga, för det är som sagt bara en åsikt som jag och många i min ålder har ( tror jag, och rätta mig om jag har fel)..

Nu ska jag springa ner i tvättstugan igen. Det där med ballkong och frysa ner mig till minus tio hjälpte faktiskt ! ;)


_________________________________________________


För mig är kulturkrockar ett stort problem i alla fall i Sverige. Allt prat om att använda burka som jag i tidigare arbeten pratat om, och om man skall ha en moské också vidare det är ju en såkallad kulturkrock. Kultur och religion går hand i hand i stort sett alltid. Vi i Sverige är i stort sett bara Kristna katoliker, då vi har fått in mycket utländska nationaliteter, på både gott och ont, då Sverige vill få det till att vi behöver arbetskraft och låta utländska komma in och sedan går vi ungdomar arbetslösa, vi Svenska ungdomar, det blir en krock för oss ungdomar som kommer i mellan, jag kan säga att jag inte tycker att de utländska ungdomarna skall ha förtur, men ofta kommer de förbi oss då de väljer att gå hos socialen, vi vill inte hamna där då vi är uppfostrade med att man skall jobba för att få pengar, nu är det såklart inte alla som gör så och det finns säkert andra förklaringar till varför en del utländska hamnar hos Socialen och man skall absolut inte dra alla över en gräns. Dock blir det en Kultur krock då de vill öppna en moské, hålla på och börja med sina burka också vidare. Vist de har det så i sin kultur och religion, men inte vi i Sverige, vi har faktiskt till och med Stränga regler på att man skall visa sitt ansikte och det är nämnt tidigare med.


Jag ser kulturkrockar bland ungdomar i skolor, på bloggar, man läser om hur de olika individerna lever, tänker, tycker också vidare det är inget konstigt med att vi har olika värderingar, åsikter, uppforstransmetoder också vidare, men om man kommer till ett land, där man blir insläppt och har alla förutsättningar till att börja ett så kallat normalt liv, som vi ser på det, att man gör sin utbildning till gymnasiet, sedan börjar jobba, eller i alla fall försöker hitta jobb. Så känns det som ett hån för oss som verkligen försöker, att bli dragna över en gräns, det finns inga jobb till ungdomar, och det finns inga jobb till utländska.

Det behövs inte någon Arbetskraft!


Kulturkrockar sker också i vården då man skall vara noga med hygienen, man skall visa sitt fulla ansikte, inte vara anonym på någotvis, då det är en osäkerhet och obekvämlikhet för patienten. Även om de som bär slöja, burka och allt vad det är kanske har samma utbildning, samma erfarenheter och är precis lika duktiga på sitt yrke som en Svenska så skall man följa Sveriges regler, och det är inget man ifråga sätter. Man får följa seden ditt man kommer, det hade vi fått göra i deras länder, så det borde de göra i vårt land.


I skolor blir det problem då man sjunger Sveriges nationalsång på skolavslutningar något som är helt normalt i Sverige och har gjort under många många år och skall fortsättas med oavsett om det finns utländska på skolan eller inte de behöver inte sjunga och de behöver inte vara kvar när det görs, men det skall göras anser jag och det är egentligen ingen riktigt krock, det är bara att utländska inte kan respektera att VI svenskar faktiskt vill hylla vårt land, precis som de vill hylla sitt och detta görs inte i syfte för att hetsa folkgrupp eller vara rasistiska, men det är det många som är snabba till att köra med.


Jag kan komma med hundra exempel som kommit bara de närmaste åren sen jag kom upp i ”vuxen” ålder och faktiskt förstod vad som förse gick, jag är inte rasist eller liknande, men jag är väldigt noga med att Sverige skall bevaras som Sverige, att det kommer andra nationaliteter hit stör mig inte ens lite, MEN de skall rätta sig efter oss precis som vi får lära oss att rätta oss efter en hel del som de för med sig hit. Vi är människor allihop, och vi skall kunna vara på samma ställen oavsett vilken nationalitet vi har, men man får respektera hur denna del av världen ser ut och fungerar.


_____________________________________________________


Som sagt det finns säkert mycket som ni inte håller med om, men respektera att jag ser det såhär då, och kom ihåg att det är ett skolarbete, en del saker måste nämnas och en del saker förstoras för att läraren skall se det ;)



Kram !

Av Vithea - 29 mars 2010 10:12



Jag öppnade precis mitt uppdrag i Människan socialt och kulturellt.

"Ge exempel på kulturkrockar såväl i samhället i allmänhet som inom vård- och omsorg i synnerhet. Är det något som jag har svårt för så är det att snacka kultur, inte för att jag inte kan om det, jag har religionskunskaps läran på C nivå, så det är i godanro som jag skriver om det rent vetenskapligt. Men kulturkrockar hars å månag olika synvinklar och jag vill skriva om så mycket som möjligt. Nu har inte kultur och religion riktigt allting med varan, men jag tycker att religionen ofta formar kulturen.


Jag har precis öppnat ballkongdörren ihop om att piggna till lite, tvättstugan fick precis besök också, två maskiner till sen torken och sen är det klart. Kaffet skall jag inte dricka och har fått order om att inte dricka alls ju, men jag kan inte bara sluta så jag har givit migsjälv tillåtelse att få ddricka två koppar på förmiddagen. för jag klarar mig inte en morgon utan kaffe. Det är inte normalt helt enkelt !



Men men, vad är kulturkrockar för er ?!


Kramar !

Av Vithea - 29 mars 2010 09:11



Godmorgon !


Vaknade vid halv sex, och tänkte nej ta mig tusan, jag ska int eupp nu, dagen kommer aldrig gå!


Jag gick upp lite isju, gick och satt igång en maskintvätt och sedan ut emd vovven en runda.

Jag är så sjukt trött så jag funderar på att lägga mig en halv timme efter att jag har varit i tvättstugan, jag har precis städat i loverns underklädes låda, kastat några kallingar och lite strumpor som vart sönder. Jag har en sorts dille på att städa garderoben minst en gång i månaden, inte tvunget för att slänga något, utan för att få ordning igen, jagsjälv är duktig på att hålla ordning i mina lådor, men loverns lådor ser alltid förjävliga ut!


Jag ska dessutom hinna ringa massa samtal, plugga och lite sånt, men jag är nästan klar med tvätten nu, bara två maskiner kvar och sen är det klart, så jag har väl en timme - en och en halv timme kvar. Jag har tvätte tid till tolv, så det är lungt.


Sedan ska jag väl duscha när jag har sovit en stund, jag får nog göra det, blir ni också sådär sjukt trötta och hängiga när ni har er mens ?

Min har inte ens kommit igång ordentligt, vet i fasen vad min kropp håller på med, men den beter sig inte som man skall iaf.


Men men, ni får klara er utan mig ett litet tag nu =)


puss på er !

Ovido - Quiz & Flashcards