vithea

Alla inlägg under april 2012

IBS

Av Vithea - 30 april 2012 22:48

Hej igen på er


Efter att funderat och läst lite extra och kollat lite mer uppdaterade sidor inse rjag n uatt jag har lagt över 800 kr på att gå till doktorn,s jukgymnast osv. för att få hjälp med min rygg värk osv men inte fått någon hjälp. När jag har frågat ommin IBS kan vara orsaken har jag nästan fått ett hån till svar och då menar dom att IBS har ju med tarmen att göra .. JA JO jag vet !!


Men som med mycket annat kan ju kroppen påverka och påverkas påoliak vis.  men nej, jag har varit för tjock eller för liten eller för svankad eller för dålig muskelbyggnmad eller något annat som bara JAG kanb påverka eller inte ens det.


Nu läser jag på http://www.yesanswer.de/med/sv/4449.html och ett fler tal andra sidor och forum.


IBS kan också orsaka symtom dyka upp i andra delar av kroppen, Bortsett från tarmen området. Dessa kan inkludera:

    Rapningar
    Frekvent urinering
    Halitosis (dålig andedräkt)
    Huvudvärk
    Ledvärk
    Muskelsmärta
    Illamående
    Smärta i nedre ryggen
    Ihållande trötthet

Ångest och / eller depression kan också förekomma hos personer med IBS, oftast på grund av det obehag och skam som ofta är kopplade till villkoret.


Nästan samtliga symtomer har jag dragit med i ett hav år och en jävla läkare som ska kalla sig "inriktad på detta området" som läst min journal ett fler tal gånger kan inte ens ge mig ett svar utan petar massa tabletter och drar pengar ur mig för att gå till en sjukgymnast osv. och när provsvaren är "negativa" så tackar han för sig och ber mig återkomma om det blir värre.


VADÅ VÄRRE, jag kan inte sova om nätterna jag är en jävla häxa mot min pojkvän som bara gör allt för att jag ska vara glad, känna mig uppskattad och älskad och allt han får tillbaka är antingen en svart blick eller om han har tur ett irroniskt leende.

Sen går jag SJÄLV in på internet och tänker med mitt j*vla hue lite logiskt och kan nästan direkt hitta anledningen till mina problem !!


J*VLA SVENSK SJUKVÅRD!!!!

Av Vithea - 30 april 2012 22:28

Hej på er !


jag har världens humörsvägningar känner jag. Min mage är uppsvullen som bara in i Heeeeel*te och jag är allt annat än nöjd.


9½ timmes jobb, började dagen vid fem i morse och sen har det varit fullrulle, gratta svärmor som beger sig med gubben till Kreta på torsdag, hem till en vän och möta upp en hel massa godingar och grilla sen blev det fotbollstittande och då begav jag mig hem. En lång runda med lilleman och nu sitter jag här och glor.


Vill bara slänga dom jävla cerazetten åt helvete och hoppas att Zoely är såna mirakelpiller som barnmorskan fick dom att låta som.


Flytten går inte framåt, den går inte bakåt heller iofs. Jag skapacka lite små saker i morgon och förbereda. Kanske gå upp i lgäenheten och mäta och torka av och kolla vad vi behöver köpa osv.


Små saker när jag ändå är hemma och älsklingen jobbar.

Men nu är det nog dags att krypa till kojs och sova ett par timmar, natten till idag var ju inte helt smärtfri sk ajag ju be om att få tala om. Då jag fick hem ett brev för nåna dagar sedan att mina prover som dom tog på mig inte visade några fel alls så börjar jag på allvar tro att det är jag som håller på att tappa det. Jag menar en 23-24 årig tjej som i övrigt och alltid innan varit frisk borde väl int ekunna få värk och skumma smärtor si och så här och där då och då bara från ingen stans, Något måste ju vara fel !!


Jag har ju IBS det vet jag det har jag "papper på " och när jag frågade läkare på vård centralen om det kunde ha ett sammanhängande med det så sa han tvärt nej. Men nu när jag läser och slår upp det hittar jag flera länka om att det kan härleda till IBS om man inte sköter den eller likande. Sista tiden (faktiskt i samma veva som jag börja med cerazett så för 5-6 månader sedan) så började detta, värk, kraftig och plötslig viktuppgång, trötthet, huvudvärk(fast mer Nackont egentligen) illamåande, svullen mage, det sista är väl i sig inget jag blev förvånad över.. Men där hjälper proviva och ganska rikligt med promenader mig.


Men fötter domnar bort när jag går en längre sträcka, har ont lite här och där, inga egentligen "normala smärtor eller platser" har dessutom fått "oroliga ben" eller restles legs (stavning?)


Ah, JÄVLA SKIT IBS !!!!


Ja, ni ser själv. det är dags att sova!

Puss påer och trevlig valborg på er !

Av Vithea - 29 april 2012 19:06

Go kväll på er !


Jag sitter och glor på anteckningar och försöker koncentrera mig samtidigt som mitt lilla huvud gror

och funderar och är allmänt rörigt faktiskt-


Vi har varit väldigt kreativa och aktiva idag, vi stor städa lägenheten sen kom det fyra som skulle titta på lägenheten vid ett-två.

Jätte trevliga och verkade intresserade av lägenheten, så vi hoppas att nån av dom kan flytta in tidigare för vi vill ju "bli av med den " så fort som möjligt. Sen finnsdet ju regler för hur det får gå till och så givetvis.


Efter det så tömde jag vitrinskåpen och la dom i en kartong som ska upp till den andra lägeheten - VÅR lägenhet -

Annars finns det inte mycket att drick aur och jag tänker inte tvinga grabbarna att snapsa från muggar som vi fem töser gjorde sist.

Det gick bra det med, men det blev några rejäla snapsar..:P


Sen gjorde jag mat och har hunnit läsa tre kapitel av Bellas bok också.

Jag skulle haft ölite bilder om det inte var för att min sladd ligger i den andra lägenheten och den jag brukar ha här är helt försvunnen. Den har säkert råkat följa med ditt också sen har jag glömt ta med den hit igen. Det är mest rörigt med "två boende".


Tänk att det är fyra år sedan nu som vi flytta ihop för första gången =)

Första bilden och en av tre som finns på oss tillsammans ;)

här var vi dock inte tillsammans än:P

  <3

Av Vithea - 27 april 2012 13:52

Mamma ringer !




Imorse vid lite över nio ringde mor och undra om jag ville följa med till råå och handla med henne och min morbror.

Jag sa först nä men ångrade mig när jag hade lagt på och ringde upp igen. Ge mig 20 minuter, Tog på mig och sånt och gick ut med hunden 25 minuter senare var vi påväg. En himla massa skratt och en nytvättad bil samt 1700 kr fattigare så är jag nu hemma.


Om en liten stund kommer svärmor och tar en kopp kaffe och jag har redan hunnit bada lodde och gått med honom en tur också. Ska göra vid mig om två tre timmar och möta två kollegor på tycho i Landskrona. Då blir det nån cider och massa skratt med hoppas jag sen blir det middag med alla andra 300 personer som tackat ja till middag med företaget på citadelet. Kan bli jävligt kul detta !

 

Jag och fina morbror för typ 10 år sedan =)

Av Vithea - 26 april 2012 22:04

Hej på er !


ja, jag lider ju inte av sömnbrist iaf, men jag känner att jag skulle vilja vara vacken en liten stund till. Lovern ligger redanoch snarkar is offan men han har fått en förkyldning med. Det brukar ju va så att jag börjar känna mig krasslig och sen kommer fred någon dag senare och känner sig krasslig och sen bryter det ut på honom medanjag oftast bara behöver ett dygn med mycket sömn och vatten..


Min läkare kalla rmig till och med för smittbärare..:P vet inte om det är okej, brukar man inte kalla råttor och duvor och andra " ohyggiensiska djur" för smittbärare ?


jag sitter och lyssnar på nyheterna på Fyran, det är helt sjukt det här med mordet på flickan här i Landskrona. Det har hänt så himla mycket sista halv året här. Men så säger folk som inte bor här " hur vågar du gå ut om kvällarna ?" ..


Ja, men det fina med Landskrona är att man lär sig var man kan gå och inte kan gå, dom som bråkar och slår ihjäll varann och sånt är ofta folk som känner varann och har något otalt med varann. Det är inte någon random person som blir ihjäll slagen eller knivstucken. Sen är det givetvis inte okej för den sakens skull, men jag som är en vanlig tjej, jobbar äter skiter sover och går ut med hunden. Jag tror inte att jag blir drabbad, så länge man inte kommer i bråk med någon när man är ute. Men oddsen för det är så liten, jag bor i ett ganska skyddat område en bit ifrån Centrum och jag är faktiskt inte rädd när jag går ut om kvällarna.


Men ni får sova gott för detta får bli sista inlägget för idag.

kram !

Av Vithea - 26 april 2012 20:36

Sitter och kollar på ice age 2 med älsklingen. Båda två ligger lite halv krassliga på soffan och försöker tycka att chipsen och colan är gott. Det går sådär med den saken dock.

huvudet är ömmande, men efter lite mat och massor med sovande så har det faktiskt bättrat sig lite. kanske jag kan komma iväg på lite middag med jobb imorgon ändå. Dock mår inte min mage helt okej, men va fasiken.


Kram !

Av Vithea - 26 april 2012 16:42




Jag har läst precis till mitten nu och jag kan inte sluta!


Jag har visserligen gjort pauser, sovit nån timme, tagit kaffe, alvedon och faktiskt macka med.

Vait ute en liten runda med Lodde, jag har en enorm skallebank och när jag sitter still och har tvn avstängd eller på tyst ljud så är det ganska lugnt. om jag dessutom ligger med ljuset bakom mig från fönsterna ås går det reativt bra att läsa ändå.


Jag skulle vilja lägga ifrånmig boken, men jag kan inte jag bara fastnar och sen går det utav bara farten. Men såna böcker bruka rjag kunna läsa två tre gånger och varje gång hittar jag något nytt som jag bara AHA !!


Men nu ska snart lovern vara hemma, vi får se hur han mår, vi måste få i oss lite mat ochjag är riktigt sugen på kycklingfilé med ris och currysås. Det är så jädra gott, men fred gillar inte kyckling, så vi får se om vi får hitta på något annat :/


Vi ses sen kanske !

Av Vithea - 26 april 2012 11:02



Hej på er där ute i regnet !


Jag är hemma idag, har feber och grym huvudvärk. Mår allmänt dåligt, det gjorde lovern med i morse, vi får se om han stannar hela dagen på jobb. Men det tror jag han gör. Had ejag inte haft så ont i huvudet och vet att jag kommer bli sämre om jag gårtill jobb då det är så innestämngt och höga ljud och står hela tiden emr eller mindre så had jega gått till jobb. Utifrån att Febern hade lagt sig innan.


Men jag har haft onbt i halsen och mått konstigt några dagar nu och det sista jag vill är att bli dålig nu.

Så det får tyvärr va såhär nu, jag va hemma en liten runda i min lägenhet innan när jag gick med lodde på morgonrundan. Hämta lite post och där hade Isabellas bok också ramlat in. Jag förbeställde den så den har säkert legat där någon dag men jag har inte orkat hämta sakerna innan jobb.





Jag har försökt hålla mig men jag ska se om huvudvärken vill lägga ig lite iaf och leta fram mina glasögon så kanske jag kan läsa någon sida iaf.  Jag har skickat lit email fram och tillbaka till min Mentor om niminns honom. Jag har fått lite skrivkramp och fastnat på en del av mitt projekt, så nu ska jag få lite gjort igen. fast först ska jag bli av med huvudvärken och febern skall ge med sig. Halsen river och gör ont med, ni ska se att lagom till imorgon när det är vårfest med jobb då blir jag som sämst. Typiskt !


Fattar ni att om 20 dagar så är jag sambo igen, i min vackra lägenhet med min underbaring till Pojkvän och vår fina hund =)


Ha en bra regning dag höre ni.

Ovido - Quiz & Flashcards