vithea

Alla inlägg den 30 juli 2012

Av Vithea - 30 juli 2012 15:00


Jag körde ut en tur till föräldrarna för att hjälpa pappa idag. När vi tog en fika så kom min farbror och hans flickvän och hälsa på. Efter en liten stund diskution om diverse saker bland så hade vi då diskuterat allt runt huru vida det är 601 års jubeleum eller 600 år. Pappa menade då att det va 601 och inte 600.


Rätt som det är så säger min Fabror

"Men vilken dag dog jesus på då?!"

Jag stannar upp och börjar fundera och tänker att ja det vet jag inte.  Efter en stund säger både farbror och pappa att det är ju på långfredagen som man"firar jesus död"..

Så säger jag, ja men då vet vi ju när han dog !


Så tittar min farbror på mig och säger

"ja, vist vi "firar" hans död på långfredagen. Men vilken långfredag?"

-Ja vadå vilken långfredag, när har vi långfredag

"det är olika från år till år ju"

-ja det vet jag inte ju, han kanske dog många gånger.

(jag menar killen ska ha återuppstod från de döda, han kanske inte kände för att dö vilken fredag som helst.)

Då säger min farbror något som vi faktiskt skratta gott åt och jag började fundera.

" Ja, men tänk så hade du haft en gravsten också hade det stått 'sofie sjöberg, dog en tisdag' det hade väl inte varit kul!"


Vid detta laget gav vi alla upp och börja skratta. Men frågan hängde kvar i luften. När, alltså vilken datum dog egentligen Jesus ?


Värt att tänka på !


Presentation


En glad, sprallig, påhittig, snäll och omtänktsam person, med många bollar i luften. Påväg någonstans, men vet inte var än.

Länkar

  • bloglovin

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards