vithea

Direktlänk till inlägg 10 maj 2012

unga mödrar

Av Vithea - 10 maj 2012 20:04

Jag sitter och ser på tv3 dokumentär. Det handla rom unga mödrar. Bland annat om Linda som är gravid och blev det i 14 års åldern.

Jag blir faktiskt arg, i början av programet pratar programledaren om att det är cirka 250 barn som blir gravida och är minder åriga, 5 % av dom är dessutom under 15 eller yngre.


Jag skall egenligen inte säga något om det, jag har stötat vänner som har fått barn väldigt tidig. Jag anser väl egentligen att det är upp till var och en att bestämma hur sitt liv skall se ut och det är en verklig utmaning. Men jag kan tycka att det finns så himla många alternativ till att skydda sig både före efter och under tiden som man är sexuell aktiv.  Man har så hemskt mycket att göra medan man växer upp, man missar massor och man lär sig enormt mycket fortfarande.


Men som sagt, det finns för och nackdelar med att skaffa barn i tidig ålder, personligen ser jag flest nackdelar. Jag är enormt stolt över de som fått barn i tidig ålder, jag vet att mina vänner har kämpat och varit enormt duktiga coh staka.


Men att man får barn i 18 års åldern och upp kan jag tycka är, vist okej.. Man har gått ut grundskolan iaf, gymnasiet är det jätte många som gör hemifrån ändå. Man kan klara sig och ta studenten ändå. Men grundskolan kanman inte ta igen, den behöver man, den växer man i och framför allt skapar sina grunder. Jag gick grundskolan, men jag va dålig på att faktiskt sköta mig så jag har inga goda grunder ändå. Men jag har gymnasiet att tacka och framför allt IV.


Är man under 18 så är man inte vuxen, du får ju inte ens bestämma vöer digsjälv, handla alkohol, tobak, snus, ha en egen lägenhet, ett "riktigt" jobb osv. Du får ingenting, hur skall du kunna ta hand om ditt eget barn ?

Jag vet att det går, det finns massor med hjälp och för hoppningsvis hjälper dina när aoch kära dig. Men varför tänker inte ungdomar längre och varför är framför allt tjejer så hida över att skaffa barn tidigt, är det någon status ??

Är det inte viktigare att skaffa ett fast jobb,fast inkomst, körkort och ett eget boende ?


Möjlighet till att se saker och uppleva saker.. är inte det viktigt så att du kan som mamma känna att ja, här sitter jag och jag har sett det mesta, jag har en stadig grund för mig coh mitt barn och för hoppningsvis pappan.


Åter igen, jag respekterar och stötar mina vänners val och alla som sitter i samma sits, men jag tycker inte att det är rätt bara för det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vithea - 25 december 2012 21:48

Hejsan på er !   Som ni säker har märkt så har jag inte varit så aktiv här sista månaderna. Jag har bytat blogg, jag är fortfarande kvar på bloggplatsen dock. www.elftebudordet.bloggplatsen.se Jag gör ett projekt och har därför skapat en bl...

Av Vithea - 11 november 2012 22:24


Det är i perioder som man känner ett ständigt moln över huvudet. Det är i perioder som man är hyperaktiv och det är i perioder som man känner sig "användbar".   Ibland sjunker man en liten bit och man gör inte mycket av dagarna. Sen kommer m...

Av Vithea - 5 november 2012 19:39

Dagen har varit så himla härlig!   Kom till min handläggare på 261 vid tio. Vi prata fram och tillbaka och kom framtill att jag redan gör allt jag kan för att "fortsätta". Hon kunde bara berömma och peppa. Sedan berätta jag om mitt projekt s...

Av Vithea - 2 november 2012 17:48

  Har sutit och funderat jätte mycket, jag har ju skolat om mig från samhäll - kultur till Handels och försäljning. jag har nu börjat fundera på om jag kanske ska vidare utveckal det. Jag vet inte exakt till vad elle rom jag ens kan tjäna på det....

Av Vithea - 2 november 2012 09:37

Hej !   Vaknade av att vovven står uppepå mig och viftar med svansen så hela han håller på att lyfta. Detta betyder utan tvekan, "Nu har du sovit länge nog " och det hade jag med, nästan 12 timmar. Men det gör inget, är man sjuk så är man. ...

Ovido - Quiz & Flashcards