vithea

Direktlänk till inlägg 9 november 2011

Long long time ago

Av Vithea - 9 november 2011 14:16

Hej på er!


Sitter här med huvudvärk och dåsig. Gick hem från jobb igår.

Japp ni hörde rätt, jag har ett jobb och jag har haft det i över två månader nu. JAG har stannat på ett jobb i nästan tre månader. Det har jag inte gjort på över två år. Strö jobb och små sketna muppar som lurar en på pengar har jag haft, men också slutat inom ett par veckor. Jag tänkte på det här om dagen, jag har tänkt mycket de sista två-tre veckorna.

Sedan jag gick ut gymnasiet 2008 så har jag haft många jobb, dom flesta har jag slutat inom två månader.

Det jobb jag haft länge är jobbet som min pappa jobbar på. Ett industriarbete, jag uppskattar det, jag lärde mig otroligt mycket där och jag fick bli vuxen, öven om det va skönt att stå lite bakom pappa ibland.

Det var ju dock främst sommarjobb.


Men jag insåg i slutet på sommaren, när det hände mycket i slutet på sommaren att såhär kan jag inte fortsätta.

Jag förlorar den jag älskar mest av allt om jag fortsätter såhär. Det vägrar jag.

Det är skönt att gömma sig i huset hos mamma och pappa, men jag mår inte bra av det i längden. När det slutligen hände något "större" så blev det för mig så självklart att nu måste jag bruka allvar. Jag måste få mitt liv att börja rulla igen. I tre år har jag bara gått och levt på "det löser sig av sigsjälv förr eller senare".

Men det gör det, Man måste själv vilja och försöka också.


2010 kom jag in på handelsutbildningen tackvare Emelie Andersson som blev en stötta och faktiskt mycket av en motivation. Moroten var att få arbeta med det som jag brunner för, försäljning. ÄRLIG försäljning.

Jag har sökt miljoner jobb och jag fick inga i butik, självklart fick jag inte det. Jag har ingen egentlig erfarenhet, ingen egentlig utbildning, som en gymnasie elev. Jag börja känna mig desperat och fast än att jag hade lovat migsjälv att ALDRIG någonsin ta ett telefonjobb/säljjobb igen så sökte jag något då och då just för att nå upp till 20 jobbsök i veckan som arbetsförmedlingen ville ha.


En dag ringde en man från ett sådant företag. Han prata på danska och i mitt huvud tänkte jag DANSKA, har jag varit så idiotisk och sökt ett dansk jobb?!?!?!?!

När jag sedan fick hemsidan och kunde läsa mig till vad det handla om och han prata om det så insåg jag att fan detta är ett jobb som jag faktiskt kan tänka mig att sitta hela dagarna i telefon för.

Jag gick på intervjun och båda cheferna var mycket imponerade av mig. Dagen efter ringer chefen. Jag har jobbet om jag vill ha det. Jag ville ta det, jag ville ju slippa vara arbetslös, men jag viste att jag hade blivit lurad en gång extrtemt mycket och två jobb gav mig mest dålig självkänsla och jag mådde dåligt av det. Ett annat jobb gick jag från på tredje dagen för jag vägra ljuga för kunderna och detta jobbet kanske skulle bli ännu ett sånt jobb.

Men jag tog det.


Jag började jobba två veckor senare och med blandade känslor börja jag utbildningen.

Jag va jätte osäker på om jag verkligen trodde på detta. Men med statistik, svart på vit skrivet

hur mycket som faktiskt gick till dessa fina organisationerna så kändes det värt det.


Nu känner jag faktiskt att det är helt okej att gå till jobbet, det finns något att resa sig upp för på morgonen. Rutinerna är igång igen och jag mår bättre. Jag har tagit tag i mycket som gäller runt om och vist jag fick tillbaka min panikångest som jag trodde hade givit med sig. Men den är pågrund av andra saker.

Jag har träffat en helt otroligt go tjej på jobbet som faktiskt gör det ännu roligare att gå till jobb och det känns som att vi hade inget annat val än att bli bra/nära vänner.


Om lite mer än en månad så har jag en egen lägenhet.

Jag trodde aldrig att jag ensam skulle stå och titta på tapeter och golv till MIN lägenhet.

Men det gjorde jag här om dagen och det kändes som att jag började bli fri, som att detta är något JAG bestämmer. INGEN kan säga amen ska du ha det så? tycker du att det blir snyggt? borde du inte ha detta istället ?

INGEN kan säga det eller dom kan säga men jag har ingen anledning till att göra det.


Jag känner verkligen att det börjar hända saker med mig, mitt liv och allt annat.


Det känns bra ! <3

 
 
Moi

Moi

9 november 2011 14:44

Najs. Det är härligt att känna att saker faller på plats. Hoppas att det fortsätter så. =)

http://lebbo.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vithea - 25 december 2012 21:48

Hejsan på er !   Som ni säker har märkt så har jag inte varit så aktiv här sista månaderna. Jag har bytat blogg, jag är fortfarande kvar på bloggplatsen dock. www.elftebudordet.bloggplatsen.se Jag gör ett projekt och har därför skapat en bl...

Av Vithea - 11 november 2012 22:24


Det är i perioder som man känner ett ständigt moln över huvudet. Det är i perioder som man är hyperaktiv och det är i perioder som man känner sig "användbar".   Ibland sjunker man en liten bit och man gör inte mycket av dagarna. Sen kommer m...

Av Vithea - 5 november 2012 19:39

Dagen har varit så himla härlig!   Kom till min handläggare på 261 vid tio. Vi prata fram och tillbaka och kom framtill att jag redan gör allt jag kan för att "fortsätta". Hon kunde bara berömma och peppa. Sedan berätta jag om mitt projekt s...

Av Vithea - 2 november 2012 17:48

  Har sutit och funderat jätte mycket, jag har ju skolat om mig från samhäll - kultur till Handels och försäljning. jag har nu börjat fundera på om jag kanske ska vidare utveckal det. Jag vet inte exakt till vad elle rom jag ens kan tjäna på det....

Av Vithea - 2 november 2012 09:37

Hej !   Vaknade av att vovven står uppepå mig och viftar med svansen så hela han håller på att lyfta. Detta betyder utan tvekan, "Nu har du sovit länge nog " och det hade jag med, nästan 12 timmar. Men det gör inget, är man sjuk så är man. ...

Ovido - Quiz & Flashcards